Goa osa 2/4
Liikenne Goassa on oikeasti aika järkyttävää.
Pääväylät ovat kapeita, vilkkaita ja huonokuntoisia. Niillä liikutaan autoilla, busseilla ja kuorma-autoilla, lisäksi lukematon määrä skoottereita puikkelehtii sekamelskassa. Liikennekaaokseen kuuluu oleellisesti sen seassa vaeltavat lehmät ja kulkukoirat. Turistin ensimmäinen sokki oli karmea meteli ja torvien huudatus.
Liikenne on vasemmanpuoleista, mukamas. Kaikki väistävät lehmiä ja koirat osaavat väistää liikennettä. Suurimmalla ajoneuvolla on etuajo-oikeus. Risteyksissä syntyy välillä jumeja niin, että kukaan ei pääse liikkumaan mihinkään suuntaan. Sitten kaikki huudattavat tööttiä aikansa ja lopulta jumi omituisesti aukeaa, kun jollekin annetaan tietä. Tööttäily kestää vähintään puoleen yöhön asti ja ensimmäisen tööttäyksen kuulee aamulla kello kahdeksan.
Tiet ovat usein päällystämättömiä ja kaikkialla on punaista hiekkapölyä. Pitkään parkissa seisonut auto kuorruttuu punaisella hiekalla. Hiekkapölyn lisäksi liikenteestä syntyy karmea musta pakokaasun katku. Kaikista mitättömin liikenteessä liikkuja on jalankulkija. Tien ylitykseen täytyy keskittyä, sillä jos siinä hetkeksikin herpaantuu niin joku ajaa päälle.
Intialaiset suhtautuvat liikenteeseen huvittuneina ja naureskellen lupaavat, että turisti kyllä tottuu. Mulle kävi päinvastoin. Mitä enemmän liikenteen seassa jouduin liikkumaan, sitä enemmän se alkoi ärsyttää. Armoton meteli rupesi kiristämään hermoa. Pitkääkö joka ikiselle pikkukujallekin tunkea maasturilla? Joo, intialaisilla on isot perheet, tarvitaan isot autot.
Rentoa menoa liikenteessä
Goalaisesta liikennekulttuurista puuttuu meillä tyypillinen aggressiivisuus. Tööttäily on tapa ilmoittaa ja varoittaa itsestään, toki välillä huomautetaan törttöilijälle. Pikkukolarin sattuessa asialle naureskellaan, jopa tilanteessa, jossa upouuden turistibussin kylkeen nirhautui metrien pituinen naarmu. Intiassakin autoilijoilla on pakollinen liikennevakuutus.
Liikkuminen on siis jonkinmoinen haaste. Skootteri on tosi näppärä, mutta minä olen niin mummo, että päätin olla lähtemättä liikenteen sekaan. Goassakin kulkee bussi. Paikalliset pakkautuivat busseihin aamuin illoin, mutta en tunkeutunut mukaan. Minulle parhaiten toimiva vaihtoehto oli taksi.
Asuin Bagassa niin ytimessä, että liikuin kävellen ja pidemmille matkoille otin taksin. Löysin helposti hyvän vakkarikuljettajan. Arvostan rauhallista ajamista ja annoin siitä myös palautetta. Hinnoittelu oli luotettavaa ja maksoin viikon jälkeen reilun tipin.
Kuvassa on Jhass, (minulla ei ole aavistustakaan, miten nimi oikeasti kirjoitetaan). Hän on ajaa taksia Bagassa ja kuljetti minua Pohjois-Goassa retkilleni. Hän lopulta ajoi minut myös Etelä-Goaan Agondaan asti.
Hän on ylpeä 15-vuotiaasta pojastaan, joka käy koulua.
Jhass puhuu hyvin englantia, mutta ei taida osata kirjoittaa sitä. Hän on usein parkissa taksitolpalla Baga Roadilla. Jos satut törmäämään, niin kerro terveisiä!
Liikenteen turvallisuus Goassa
Intian liikenne ei kuitenkaan ole mikään vitsi. Uutiset Intian pahoista liikenneonnettomuuksista ovat päivittäisiä: bussi suistui tieltä tai kolaroi ja koko perhe kuoli, koko valmennusryhmä kuoli, luokkaretkellä olleet koululaiset kuolivat. Neljä hurjastelevaa nuorta miestä kuoli.
Erään Times of Indian artikkelin mukaan liikenneonnettomuudet Goassa on lisääntyneet viimeisen vuoden aikana 15 %. Kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtui vuoden aikana 100. Toisen artikkelin mukaan Goan liikenteessä kuoli 271 ihmistä ja kolareita tapahtui 3011. Kahdeksan kolaria päivässä! (Tilastoista on ihan mahdoton saada tarkkaa käsitystä) Joka tapauksessa liikenneonnettomuudet Goassa ovat lisääntyneet ja siellä tapahtuu vakavia ja kuolemaan johtavia liikenneottemuuksia ihan koko ajan.
Yleisimmät syyt liikenneonnettomuuksiin ovat:
- Holtiton ajolupien jakaminen
- Ylinopeus, hurjastelu ja muu kurittomuus liikenteessä
- Rattijuoppous
- Turistien vastuuton liikennekäyttäytyminen
Goan osavaltion liikenneministeri päätti tehdä asialle jotain ja sääti läjän uusia sääntöjä ja lakeja. Osa toimenpiteistä kulostaa suomalaisen korviin aika hassuilta.
1. Motoristien kypärän käyttöä aletaan valvoa
- Skoottelikuskilla on oltava kypärä päässä
- skootterivuokraamon täytyy varustaa skootteri hyvällä kypärällä, muuten menee vuokrauslupa
- kyydissä olevaa kehotetaan käyttämään kypärää
Kokoinainen intialainen perhe yhden skootterin kyydissä on aika yleinen näky. Isä ajaa ja äiti istuu takana. Pienet lapset on tiukasti vanhempiensa välissä ja joskus yksi isän jaloissa. Vain isällä on kypärä päässään.
Näin eilen lyhyellä matkalla kaksi kypäräratsiaa. Eli käyttöä tosiaan valvotaan ja rikkeestä saa sakon.
2. Vilkkaille ja vaarallisille tieosuuksille asennetaan valvontakameroita
- se on hyvä, niin tehdään meilläkin
Haastavin ongelma on kännissä ajaminen
Liikenneministeri peräänkuuluttaa kansalaisten tukea liikennekurin puolesta, kaikki yhdessä ja yhdessä vastuuta ottaen, koska
”Viattomat kunnon ihmiset menettävät henkensä rattijuopon vuoksi”
- tämä lienee asennekasvatusta
3. Hallinnon korruption kitkeminen
Rattijuopumus on Intiassa rikos ja siitä sakotetaan raskaasti. Rangaistus koskee myös turisteja. Rangaistukselta voi välttyä, jos on tarpeeksi merkittävä henkilö ja tietää kenelle soittaa. (=korruptio) Näitä merkittäviä henkilöitä on ongelmaksi asti.
4. Ravintoloiden valvontavastuu
Ministerin mielestä rattijuoppoutta voi estää niin, että baarit valvovat asiakkaiden poistumista. Baarin täytyy vahtia, että juopunut asiakas ei hyppää rattiin. Työtä helpotetaan sillä, että sijoitetaan takseja suosittujen ravintoloiden lähistölle. Baarin tulee ohjata asiakas taksiin. ”Auton voi tulla hakemaan seuraavana päivänä”.
Tästä syntyikin mielenkiintoinen keskustelu.
Ravintola-ala vastustaa ministerin ehdotusta. Se on sitä mieltä, että asiaa voisi helpottaa
- parantamalla julkista liikennettä
- parantamalla teiden kuntoa
(eikö kuulostakin pohjoismaalaiselta!)
Ravintola-ala perustelee sanomalla, että ”kaikilla ei ole varaa lähteä taksilla kotiin”.
Ministeri tuli ehdotuksessaan vastaan sen verran, että salli kotikyydiksi myös skootterin. Mutta kuskin on oltava selvin päin.
Alkoholi on kuningas myös Intiassa
Kannattaa huomata, että nämä kaikki säännöt koskevat myös turisteja. Turistien liikennekäyttäytyminen on iso syy onnettomuuksiin. Komppaan ravintola-alaa. Julkisen liikenteen parantaminen poistaisi liikenteestä ainakin osan holtittomista turisteista.
Turistin näkökulmasta olisi todella hienoa, jos Goan rannikkoa pitkin kulkisi bussi. Sama yhtenäinen rantatie kulkee läpi koko Pohjois-Goan. Sitä bussia varmasti käyttäisivät ainakin turisit.
Keskustelu liikennekulttuurin suitsimisesta kuulosti omituiselta. Oletan, että päätöksen tekoon liittyy paljon sekä politiikkaa että uskontoa ja ikävä kyllä, Intian yhteiskunta on läpeensä korruptoitunut. Keskustelu toivottavasti jatkuu.
Intialaisten suhde alkoholiin tuntuu vaikealta ja monimutkaiselta. Sen käyttöön liittyy jos jonkin moisia sääntöjä. Yleisin ikäraja alkoholin käytölle on 21 vuotta. Paheellisessa Goassa ikäraja on 18 vuotta. Joissain osavaltioissa naiset eivät saa edes oleskella paikoissa, joissa myydään tai käytetään alkoholia. Vuodessa on tiettyjä päiviä, jolloin alkoholia ei saa käyttää lainkaan. Intiassa on kokonaisia osavaltioita, joissa alkoholin myynti ja käyttö on kokonaan kielletty. Goassakin on kylä, jossa ei myydä eikä käytetä ollenkaan alkoholia.
Samaan aikaan toisaalla, Intian nuoriso tulee Goaan bilettämään ja dokaamaan. Intialainen äiti joutuu lapsineen kadulle kerjäämään miehensä alkoholiongelman vuoksi.
Rattijuopoista vielä:
Seuraavana päivänä lehdessä oli pieni juttu isolla otsikolla. Jutussa kerrottiin kampanjasta, jota toteutetaan Jabalpurissa (kaupunki keskellä Intiaa). Siellä viinakauppojen seinille kiinnitetään julisteita, joissa tiukkana ilmoitetaan, että motoristille myydään alkoholia vain jos hänellä on kypärä päässään.
Eli Jabalpurissa rattijuoppous on ok, jos on kypärä päässä?
Liity postituslistalle, niin saat välittömästi tiedon tuoreesta postauksesta!
Lähteet:
Times of India / Goa alkaen 11.10.2022
Kaverini joutuu käymään työn vuoksi säännöllisesti Intiassa. Pahinta mitä hän aina maasta mainitsee, on sen järkyttävä liikenne. Joutuu kuulemma säännöllisesti pelkäämään. Goan alueella ei tosin ole ollut, vaan Delhin ja Mumbain, mutta tuskin se noissa ainakaan paremmaksi menee… Taitaa tuo kypärättä ajo olla varsin monissa maissa valitettavasti todella yleistä, samoin humalassa ajo.
Taksimafia taitaa olla se suurin syy, joka vastustaa sujuvan joukkoliikenteen ja turistibussien saamista Goaan. Sehän kun veisi tuloja pois taksikuskeilta, joilla on myös omat kirjoittamattomat reviirinsä.. Jos yrität ravintolasta soittaa tutun kuskin hakemaan sinut pois, niin muut paikalliset kuskit alkavat ärisemään ja saattavat jopa estää kuskin saapumisen paikan päälle.
Kannattaa kuitenkin käyttää paikallista kuskia, joka tuntee osavaltion tiet ja tavat. Goan isoimmat maantiet ovat mainiossa kunnossa, ainakin kun viimeksi ajoin etelästä pohjoiseen.
Äh, niinpä tietenkin, taximafia! Aina on joku paikallinen mafia! Voi harmi.
Se pakokaasun määrä Baga roadilla oli ajoittain ihan järkyttävä. Mutta ehkä
tämä kuitenkin on niitä pienimpiä ongelmia Intian yhteiskunnassa.
Ja kyllä vain, ihastuin Intian meininkiin ja Goaan!